Organtisaatiokulttuuri, valta ja päätöksenteko
Tiistai 8.11. luento
Luennolla käytiin läpi organisaatiokulttuuria,
sen monipuolisuutta ja johtamista. Organisaatiokulttuurilla eli
yrityskulttuurillahan viitataan yrityksen tai organisaation
käyttäytymisnormeihin, arvoihin ja sen yleisiin toimintatapoihin. Nämä
muodostavat siis kokonaisuuden, jota kutsutaan yrityskulttuuriksi. Hofsteden
kulttuuriulottuvuuksia (Valtaetäisyys, individualismi, maskuliinisuus,
epävarmuuden välttäminen, pitkäjänteisyys ja suvaitsevaisuus vs. kahlehdinta)
ja niiden havainnollistamista sekä ymmärtämistä itseni kohdalla tuki todella
paljon pylväskaavio, jossa Suomea oli vertailtu muihin Pohjoismaihin. Erot
näiden maiden väleillä eivät luonnollisesti olleet kovinkaan radikaaleja, mutta
taululla näytetyt vertailut esimerkiksi Suomen ja jonkin Afrikan maan välillä
avasivat todella silmiä. Erot voivat olla todella suuria, ne kertovat myös niin
Suomen tasosta, kuin myös esimerkiksi kehitysmaiden tasosta. Heille eri asiat
ovat työelämässä ja työkulttuurissa tärkeämpiä, kuin meille ja toisinpäin.
Yrityskulttuurin tutkiminen on erittäin tärkeä osa yritysten, kehityksen,
niiden rakenteen ja tulosten kannalta. Sillä saadaan selville esimerkiksi
ihmisen tietynlaista työkäyttäytymistä selville ja voidaan mahdollisesti
muokata sitä yrityksen kannalta tehokkaampaan suuntaan.
Organisaatiokulttuuri on itsessään erittäin
moniosainen asia, sitä kuvaa parhaiten yksi luentodioista, jossa sitä kuvataan
jäävuori-mallilla. Jäävuoren huippu näyttää vain osan asioista, mitkä näkyvät
esimerkiksi ihmisille selkeästi arjessa ja töissä. Pinnan alta kuitenkin
paljastuu tärkeimmät ja pohjimmat asiat sekä piirteet muihin tekijöihin. Syyt,
motiivit, arvot, oletukset, asenteet, piilonormit ja ihmisten keskinäiset
suhteet. Usein näemme ja koemme organisaatiossa vain sen tavoitteet, säännöt,
rajoitukset ja työnjaon. Nämä siis kuvaavat jäävuoren huippua, mikä ei ikinä
ole koko totuus! Voin itse myös huomata omista työkokemuksistani ja
työpaikoistani esimerkiksi kesätöistä, että ihminen ja työntekijä huomaavat
jäävuoren huipun eikä näe tai mieti oikeita arvoja ja asenteita työnsä takana.
Tietenkin työnkuva ja sen tyyli vaikuttavat asiaan reilusti. Jotkut voivat
huomata erilaisia piilonormeja ja motiiveja organisaationsa takana. Tätä on
organisaatiokulttuuri itse työntekijälle. Mutta tarvitseeko työntekijän tietää
tai ymmärtää yrityskulttuurin perimää, kunhan hoitaa oman osuutensa? Työntekijä
voi saada lisätehoa ja yritystä työhönsä ja tehdä omasta työroolistaan
tärkeämmän asian itselleen, mikä saattaa saada hänet yrittämään enemmän!
Organisaatiokulttuurin ollessa tietyllä
tavalla identiteetin lähde se myös mahdollistaa päämääriin ja tavoitteisiin
sitoutumisen ja pyrkimisen. Vallan symboleina toimivat rakennukset ovat iso
vaikutus nykymaailman organisaatiokulttuuria. Valkoinen talo, Gizan pyramidi tai
Sydneyn oopperatalo. Nykyään digitalisoituneessa maailmassa myös
organisaatioiden ja yritysten vallan symboleina voivat toimia Internet-sivut.
Esimerkiksi Google on luonut itsestään erittäin vahvan symbolin omalla
logollaan. Monet tunnistavat sen, perinteisten rakennusten ohella. On
mielenkiintoista nähdä, miten yrityskulttuuri muuttuu digitalisaation ja muun
teknologian kehityksen ohella!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti