Ke 30.11
Juha Kivelän
mainio luento osuuskaupan toiminnasta herätti monenlaisia ajatuksia.
Osuustoiminta on mielestäni mainio keino toimia, sillä demokraattisesti se
päättää ketkä sitä johtavat ja kuinka toimitaan. Mutta jos osuustoiminta ei
toimikkaan odotetulla tavalla, ja demokratia ei toimi sen sisällä, olisiko
parempi että yksi vahva johtohenkilö voisi vetää sitä parempaan suuntaan?
Osuustoiminta
haluaa itselleen pysyvän kuluttajakunnan, jota se haluaa palkita omasta
menestyksestään, mikä on mielestäni mainio keino saada kuluttajat pysymään
toiminnassa. Mielestäni on myös tärkeää, että kuluttajia aktivoidaan esim.
bonuskorttien, tapahtumien ym. varjolla. Se lisää emotionaalista suhdetta
osuustoiminnan ja kuluttajan välillä, mikä taas edesauttaa osuustoimintaa.
Osuustoiminnassa
on myös erittäin tärkeää, että henkilökunta on tyytyväinen työhönsä, jossa PKO
on mainiosti onnistunut. Mielestäni johtoportaalla täytyy olla kattava tieto
oman henkilökunnan tyytyväisyydestä, ja tarkkailla sekä ottaa huomioon kaikki
kritiikki, jotta henkilökunnan tehokkuus pysyy hyvänä. Henkilökunta on
kuitenkin se voimavara, joka toimii kuluttajakunnan kanssa erilaisissa tehtävissä.
Juha Kivelä
mainitsi luennolla myös kuinka tärkeää on, että osuustoiminta on erittäin
kilpailullista. Täytyy ottaa tehot irti toiminnasta, ja suunnitella aina
eteenpäin kuinka asiat hoidetaan. Tulokset täytyy tilastoida ja verrata niitä
kilpaileviin yrityksiin, ja katsoa kuinka pärjää muiden kanssa. Mielestäni tämä
on elintärkeää jokaiselle yritykselle, sillä tulevaisuutta ei voi ennustaa,
joten ei kannata jäädä paikalleen, vaan täytyy tähdätä aina korkeammalle.
Mielestäni on
erittäin hyvä, että Suomessa on näinkin suuri osuuskunnan toiminta, sillä sen
tavoittelema jäsenhyöty auttaa sen käyttäjiä monella tapaa. Mielestäni
kuitenkin suuri osuuskunta voi helposti myös ongelmia, sillä osuuskunnalla on
periaatteita, mutta samalla sen pitäisi havitella maksimaalisia voittoja. Tässä
asiassa voi helposti syntyä ristiriitatilanteita, jonka takia on tärkeää että
osuuskunnan toimintaa myös valvotaan säännöllisesti ja vältytään korruptiolta.
Osuustoiminnalla
on tietyt arvot joita se noudattaa, mikä on mielestäni tärkeää, mutta niiden
noudattaminen tarkoittaa myös oikeanlaista johtamista. Niitten arvojen mukaan,
joita osuustoiminnalla on, täytyy johtajien myös miettiä, että kuinka tällaista
päämäärää kohti lähdetään jatkamaan. Arvot täytyy tuoda näkyville käytännön
tekemisiin ja neuvotteluille, joissa päätetään asioista. Mielestäni se, että
PKO haluaa, että heillä täytyy olla halvin ostoskori kaikista Suomen kaupoista,
ajaa hyvää arvoa eteenpäin, sekä kilpailullisuttaa myös muita firmoja, mikä on
aina hyvä asia.
Ketjutoiminta on
mielestäni mainio idea saada tietoa kulkemaan samanlaisten yritysten välillä toiselta
toiselle. Kaikkien ei tarvitse käydä samoja ongelmia läpi, vaan kun ongelmia
tapahtuu jossain yrityksessä, voidaan tieto välittää toiselle. Tätä kautta myös
kehittyy tuttuja brändejä, koska tuotevalikoima pysyy samanlaisena, ja tutut
tuotteet vetävät kuluttajia puoleensa.
On elintärkeää,
että kukin firma onnistuessaan rupeaa investoimaan, ja se pätee myös
osuustoimintaan. Investoinnit jatkavat firman toimintaa aina eteenpäin, ja
nostaa sen tuottoa pitemmällä aikavälillä. Rahaa ei pidä jäädä säästämään, vaan
se tulee käyttää osuustoiminnan hyväksi. Se on hyväksi kuluttajakunnalle, kuten
myös osuustoiminnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti